torsdag 5 februari 2009

Ekeby Gård

Besökte för ett tag sedan Ekeby Gård - kommunens enda kvarvarande jordbruk. Gården ligger alldeles vid Danderyds Gymnasium så jag har gått förbi flera gånger. Nu var det kul att se hur djuren har det och hur fint det har blivit med nya ridhuset och nya stallet. Numera har gården kor o tjur för köttproduktion och avel. De går ute året om och är ett populärt inslag i miljön. Förr höll gården mjölkkor. Det syns bl a i den gamla delen av stallet för man får inte bygga om där. Det skall finnas en foderränna i mitten ifall det blir nödvändigt med mjölkkor igen. (Bilden nedan)
Det nya stallet är ljust och fint. Hästarna verkar att trivas i sina boxar. Där finns allt som en modern häst kan tänkas behöva. Stor dusch och vad sägs om solarium för hästar?

Det nya ridhuset är rymligt, ljust och fint.
Arrendatorn, familjen Bergkvist gör ett fantastiskt arbete bl a har de byggt det nya ridhuset och stallet. Kul att yngsta sonen vill ta över och fortsätta familjetraditionen.

1 kommentar:

oumberligating sa...

Hej Oumberlige Peter här! Vill bara titta in som hastigast och önska en trevlig Fredag och en önskan om en fin helg.
Sitter och bloggar och länkar runt och hamnar både hos gamla bekanta och nya bloggvänner (förhoppningsvis). Lämnar då självfallet ett litet avtryck efter mig i form av en kommentar som nu i detta fall. Jag är som ett stort barn, jag har släppt Påsken lös på min blogg så nu barsnligt nog bloggar jag runt lite och letar på andras bloggar för att se om jag kanske är först, hitills så ser det ut så(ler). Ja, det är nu ingen orgie i påskpynt som jag bjuder på, bara ett litet Påskkort ifrån 1920-talet, men påskkänslan börjar in sig. Påsken känns lite enklare än Julen, mindre kravfylld på något sett!
Ha det så bra som det bara går mvh från Peter Olofsson!