torsdag 31 juli 2008

Danderyd - Borgen, Fornvillan

Lovade för länge sedan Eva Agnes att ta bilder från hennes Borgen i Danderyd. Därifrån har hon härliga barndomsminnen. I dessa sommardagar ser man inte mycket av den fina Fornvillan. Som tur är så var jag där och fotograferade i våras.
Fornvillan byggden 1895 efter ritningar av Astrid Kellberg-Frumerie vars make köpte hela Borgenområdet 1886-87 för 3.900 kr!
1919 sålde de området med hus till en andelsförening tillhörande Svenska Missionsförbundet. De bedrev pensionatrörelse i Semesterhemmet Borgen fram till 1943. Därefter övertog Valhalla Missionsförsamling i Stockholm andelsföreningen och bedrev pensionat till 1963.
Byggföretaget Construkta köpte området i slutet av 70-talet och byggde kedjehus på en del av området.
När jag flyttade till Danderyd i början av 80-talet var Brittish Primary school i Fornvillan.
Därefter stod huset övergivet och förföll. De vackra fönstrena krossades, balkongräcken mm knäcktes. Efter viss debatt beslöt kommunfullmäktige att Fornvillan skulle säljas till privatpersoner. De har renoverat Fornvillan fantastiskt fint. Återställt den fornnordiskt romantiska stil som huset byggdes i. Filmen om Zorn använde Fornvillans fasad för utomhusscener.
Har naturligtvis Googlat Fornvillan Borgen och då kommit i kontakt med en del vykort från förr i tiden, från pensionatepoken! Sommar och interiör , vinter
Information om Fornvillan har jag hämtat från skrifter som Danderyds Hembygdsförening har gett ut.
Du är väl medlem i din hembygdsförening? De gör en stor insats i att bevara vår historia. Här kan du hitta din förening.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ingrid!

Jag heter Bo Landgren och är släkt med Agnes de Frumerie (min morfars kusin). Det skulle vara jättekul att få se Villa borgen men jag vet inte hur man tar sig dit eller hur man kan kontakta de nuvarande ägarna. Har du kanske hjälpa mig med det på något sätt?

Jag arbetar med att sammanställa en webbplats med detaljerad data om släkten med berättelser, dokument, filmer, tidningsartiklar och foton.

Min e-postadress är bo@landgren2.se

Telefon: 070-304 57 78

Vänlig hälsning
Bo Landgren