torsdag 31 juli 2008

Danderyd - Nora Träsk

Om man går Borgenvägen inåt så kommer man till Nora Träsk, en litet sjöområde som sträcker sig till Danderyds Idrottsplats. Området är en liten sjö med stigar runtom som är trevliga att promenera på. Där finns gott om fåglar och smådjur av alla de slag. Det finns fisk i sjön men där är fiskeförbud.

Vattnet i ån som rinner till o från Nora Träsk är för stillastående. Det medför att det är alldeles för stora mängder med mygg i området, vilket ger kringboende stora problem.

Kommunen har därför gjort en skötselplan för området. Här hittar du skötselplanen med bl a bilder på Nora Träsk.

Vissst är väl detta en Häger? På promenad i Nora Träsk kom jag i kontakt med denna. Läste på nätet att Häger drar in huvudet vid flygningen och det gjorde ju denna pippi.
Kul att se så stora fåglar i sin närhet.

1 kommentar:

Christoffer Blomquist sa...

Hej jag undrar vem det är som förespåkar fiskeförbudet i sjön? sen är jag insatt om att det tydligen var en specimenklubb som arrendera sjön? jag är själv karpfiskare och skulle vilja få fisketillstånd i sjön då jag känner flera som fiskat där då med tillstånd.

vänliga hälsningar Christoffer

chbl90@hotmail.com