torsdag 31 juli 2008

Danderyd - Borgenkyrkan

Missionskyrkans verksamhet på Borgen har satt sina avtryck på området. Strax norr om Fornvillan fanns Friluftskyrkan. Där hölls gudstjänster vackra sommardagar. Där fanns bänkar, predikstol och ett kors. Korset finns kvar än idag. Det ligger ganska oländigt till och det är väl därför som korset har fått stå kvar. Bänkgrunden finns kvar och någon har lagt dit en bräda så att promenerande kan ta en liten paus.
En vackrare gudstjänstlokal kan jag inte tänka mig.
Det var en livlig ungdomsverksamhet i området med stort lokalbehov så på 40-talet byggdes det ursprungliga stallet om till kyrka. Kyrkan ligger på Borgenvägen, mellan Ekbacksgrottan och Nora Träsk.
Efter Missionsförbundet tog Danderyds församling över kyrkan. Idag har Danderyds Baptistförsamling tagit över Borgenkyrkan
Klockan skänktes av familjen Ejrup och medan Danderyds församling hade kyrkan så kommer jag ihåg att de närboende turades om att ringa i klockan.
Det har varit lite si o så med aktiviteterna i kyrkan. Även jag har varit inne i kyrkan, för ett tag var där café vackra vinterdagar. Nu är där gudstjänster och musikskola. Genom att Danderyd ger musikpeng även till fristående musikverksamhet - inte bara den kommunala - så musiceras det lite varstans i kommunen.

7 kommentarer:

Unknown sa...

I Borgenkyrkan är det än idag café om tisdagarna från kl 1430. Vi brukar ställa ut en skylt och har dörren öppen så att folk ser att man kan gå in.

Det vore kul om fler från Borgenområdet kunde hjälpa till. Else-Marie, den enda från församlingen, har ju just nu hand om svenskaundervisningen inne i köket och själv kommer jag från Täby Församling.

Både svenskaundervisningen och läxhjälpen är helt ideella verksamheter. Det vore kul om vi hittade fler som kunde hjälpa till med det. Annars är det viktigt att bara komma och sitta ner med en kopp - nu finns även en skön soffa! - så att det finns litet olika människor att prata med.

Trots resväg osv håller vi igång, varje tisdag från sep-dec. I jan börjar vi vecka 3 och gör troligen inte uppehåll ens under sportlovet (men då blir det mycket stoj med många barn!). Vill man ha semla eller våffla kan man se i kalendern när det lönar sig att gå dit. Annars brukar vi ha nybakta (kyrkbakta!)matbrödsbullar med ost, marmelad och kaffe och i en bössa vid dörren kan man lägga en tia om man vill.

Kom inte bara en gång - Kom varje gång!

/Johan
08-768 41 14

Ingrid E sa...

Johan! Tack för din information! Jag hoppas också att det kommer fler till kyrkan så att den kan leva vidare. Lovar komma och fika hos er. Det blir ett perfekt promenadmål!

Cillagonk sa...

Intressant lösning. Dottern fann denna övervuxna kyrkogård idag. Synd att det yttre inte sköts om. Vore kul att få se den inifrån.

STINA sa...

Hej! Från 1957 och ett par år framåt gick jag och min yngre bror i söndagsskola i Borgenkyrkan. Det var roligt, med lärare som återgav bibliska berättelser med flanellograf (vem vet vad detta är bland dagens ungdom?) och en liten sandlåda med figurer. Vi skulle lära oss en bibelvers till nästa söndag men det var svårt. Som julavslutning fick vi vara med på julgransplundring i Borgenvillan, den stora bruna med vikingadrakar på taket och vårterminen avslutades med sommarfest och gudstjänst i friluftskyrkan. Vilken härlig stämning och ljusa minnen som finns kvar ännu efter drygt 60 år. Stort tack till Borgenkyrkan!
Christina Bjurhager

Anonym sa...

Jag upptäckte Kyrkan idag efter att jag tog en promenad i området. Ser fram emot att få gå in och njuta utav Kyrkan.

Anonym sa...

Jag och min man vigdes i Borgenkyrkan den 10 december 1966. Det var snöstorm den dagen. I år firar vi alltså 56 år som gifta. Festen var i Fornvillan.

Anonym sa...

Fina minnen från Villa Borgen. Min faster var husmor där några år på 40-50-talet. Minns att det var lite mörkt och murrig inne i villan. Om det var min faster som engagerat en fantastisk trollkonstnär vet jag inte. Han lurade oss att tro att damen blev itusågad. Min lillebror döptes i Borgenkyrkan 1952. Själv var jag blott fem år. /Elisabeth