tisdag 29 juli 2008

Djursholm - Slottsparken

Parken vid Djursholms Slott är värd att titta till, speciellt på våren. I Djursholm värnar man om vår vilda fauna främst via hembygdsföreningen men även kommunen bidrar. Vid Djursholms Slott är en vacker liten plats med rara växter. Där växer bl a Backskärvfrö.
Ser ni Kungsängsliljan? Den har inte slagit ut ännu men jag passade på vet inte om jag hinner få se den blomma.
I Djursholms Slottspark hittade jag denna skylt från Danderyds kommun med intressant text om Kungsängslilja, bl a att namnet kommer från Uppsala, ej Stockholm. Klicka på bilden så blir texten lättare att läsa.

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Kungsängslilja kan du se blomma
i Hisingens vackraste trädgård.

Ingrid E sa...

Hannele! Nu blev jag imponerad!

Hannele på Hisingen sa...

På Hisingen finns ju allt :) Jag är själv lite impad av min trädgård, klosterlilja blommar också här på våren.

Ingrid E sa...

Hannele! Kul att ha en så fin trädgård.