måndag 28 juli 2008

Djursholm - Ösby

Brukar du se på TV-serien Tre Kärlekar? Då kanske du känner igen huset. Det ligger i Ösby, Djursholm men är med som hotell i Tre Kärlekar. Skylten Pensionat satt länge kvar på gavelfasaden, där det nu sitter en ny skylt.
Huset står sedan några år tomt. Systrarna Lindhe bodde där till sin död och testamenterade huset till Blomsterfonden och de vill nu riva för att bygga ett nytt seniorboende. Naturligtvis protesterar de omkringboende för det gör man alltid i Djurholm när det skall ske förändringar.
Blomsterfonden har mitt fulla stöd. Huset ligger perfekt, vid Roslagsbanan så kommunikationerna är mycket bra. Dessutom tänker Blomsterfonden se till att det blir en mindre butik för dagligvaror. Området kommer att få tillbaka sin affär.
Huset är gammalt och väldigt slitet. Skall där bli ett bekvämt o modernt boende för äldre med hiss mm så måste huset rivas. Själv är jag så förtjust i huset med sin stora tomt och perfekta läge att jag hade kunnat tänka mig att kommunen skulle förköpa det. Blomsterfonden som äger o driver Svalnäs och driver Tallgården för Danderyds kommun kommer att göra något mycket bra av systrarnas hus.

2 kommentarer:

Resa med Herbert sa...

Hej Ingrid!

Tack för förevisningen på Danderyds Kommun.

Verkligen trevligt att vidga sina vyer och hur du har det i din del av landet.

Du får ha det så skönt i ditt Danderyd. Irene

Ingrid E sa...

Irene! Håller på att lägga ut mina danderydspromenader på en egen blogg. Förhoppningsvis skall det inspirera andra att gå ut.