torsdag 31 juli 2008

Danderyd - Sätra Äng

5500 steg från mig ligger Sätra Ängar. Det är det sista av Danderyd, mot Sollentuna kommun. Område ägs främst av kyrkan och består av liten kyrka, prästbostad med uthus och underbara ängar med ekrar som är mycket gamla.
Sätra Prästgård ligger där med en underbar utsikt över ängarna och Edsviken. Det finns ett gestaltningsprogram för bebyggelse av en liten del av ängarna. Där föreslås också att den ursprungliga trädgården för prästgården renoveras och får tillbaka sin växtlighet. Den ursprungliga trädgården låg på framsidan, ner mot vattnet. Bilden nedan.
Prästgården och dess byggnader ser äldre ut än vad de är. De har under årens lopp renoverats och byggts om. Klicka på bilden så kan du lättare läsa skylten.
Jag har ett ljuvligt minne av klockstapeln. En underbart vacker försommardag var jag ute o cyklade. Hörde klockorna ringa. Det var klockringarkurs i Sätra. Så vackert och med all grönskan en förtrollande stund.
Där borta ligger en förskola, Sätra Äng. Visst har den en helt underbar omgivning! Den sätter naturligtvis (och tack o lov!) sin prägel på verksamheten.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så trevligt att ha det så fint inpå..härligt att promenixa ut o upptäcka närområden..fast det går ju åt några tusen steg förstås..kul o få se...fina byggnader.

Ingrid E sa...

Anna! Det är både nyttigt o skönt att promenera här. Underbar natur o vackra byggnader. Kul att de har historia.

Filifjonkan sa...

Intressant historia och så härligt att det är bevarat. Mycket som rivits och förstörts i under åren. Alltid roligt att se när de är i så fint skick.

Anonym sa...

Filifjonan! Visst finns det mycket fint. Viktigt visa på de
Ingrid E

Anonym sa...

Vad man kan hitta en sysslolös eftermiddag när man sitter och surfar runt en stund...

För hundra år sedan växte jag upp i de trakter du beskriver. En sån nostalgitripp!
Känner så väl igen namnen, även om jag delvis glömt precis hur det såg ut. Men jag lärde mig åka skidor vid Kevinges backar, i fyraårsålern. Har det berättats mig.

Ingrid E sa...

Berit Elisabet! Så kul! Välkommen hit. Känner du Eva Agnes? Hon har lagt in några nostalgibilder från Danderyd på sin blogg http://evascountry.blogspot.com/
Du bara måste se dem!